Jak wzbudzić ciekawość uczestników szkolenia

Nauka online bardzo różni się od nauki tradycyjnej. Nie ma interakcji twarzą w twarz z nauczycielem/ prowadzącym lub resztą uczniów, może wystąpić opóźnienie dźwięku lub obrazu, kontrolowanie zwrotów akcji staje się misją niemożliwą do wykonania… a co najgorsze, dużo łatwiej stracić uwagę i zainteresowanie kursantów już po kilku minutach od rozpoczęcia zajęć.

Właśnie dlatego należy wiedzieć, jakie „tricki” i narzędzia pozwolą nam uatrakcyjnić treści oraz dowiedzieć się, jak możemy przekierować uwagę naszych uczniów, gdy są rozproszeni oraz zdobyć uwagę, którą zgubiliśmy po drodze.

Dawkowanie i modulowanie energii

Nie ma wątpliwości, że wyraźniejszy obraz i lepszy dźwięk sprawiają, że zajęcia online są lepsze. To, jak słyszymy i widzimy treść, ułatwia przetwarzanie tematu. Ale oprócz zapewnienia lepszego doświadczenia edukacyjnego, głos i gesty pomagają wyrazić energię, którą nauczyciel przekazuje swojej klasie..

Zarówno na zajęciach online, jak i stacjonarnych, nie jest możliwe, aby dać z siebie 100% energii. To czysta biologia. Z tego powodu, zamiast mieć wysoki poziom energii podczas całych zajęć, lepiej jest dawkować siły, aby skupić je w tych momentach zajęć, w których są one najbardziej niezbędne.

techniki prowadzenia szkoleń

W tym kontekście możemy użyć technik takich jak: 

  • gra głosem

Głos to jedno z naszych najlepszych narzędzi. Pamiętajmy o zmiennych takich jak tempo, intonacja oraz głośność.

Zmieniając tempo prezentacji,  bez wątpienia wzbudzimy zainteresowanie kursantów. Możemy mówić wolniej, np. jak robot albo poprosić, by odpowiadali tak szybko jak tylko są w stanie. Zmieniajmy ton, jeśli żartujemy, użyjmy bardziej enigmatycznej barwy, by zaintrygować. Głos może przecież pokazać cały wachlarz emocji. I o to właśnie chodzi. Zmiana głośności w naszej mowie, nie pozostawiają słuchacza obojętnym: na przykład, mówiąc bardzo cicho, możemy często wzbudzić więcej uwagi niż mówiąc głośniej. A najważniejsze jest, by nie popadać w monotonię.

  • brak głosu

Choć może się to wydawać paradoksalne, innym sposobem na przykucie uwagi uczniów jest brak głosu. Możemy użyć prostych gestów, takich jak przyłożenie palca do ust, gdy prosimy o ciszę tajemniczości, albo przyłożenie ręki do ucha zanim zapowiemy, jaka jest następna aktywność.

  • gesty i mimika

Używajmy rąk, ramion, oczu, ust, wstańmy, zmieńmy pozycję. Jest to strategia korzystna dla obu stron, ponieważ poruszając się, przyciągniemy więcej uwagi, a także prawdopodobnie poczujemy się bardziej ożywieni dzięki zmianie postawy.

Planowanie zajęć

Jedną z najważniejszych części każdych zajęć jest ich planowanie. Musimy nie tylko dobrze przemyśleć, jakie treści i ćwiczenia będą realizowane w trakcie lekcji, ale także jaka jest idealna kolejność i ile czasu chcemy, aby każdy segment zajmował.

Po opracowaniu konspektu zajęć z uwzględnieniem jasnych celów, kolejnym istotnym elementem jest rutyna. Rutyna pozwala przewidywać przebieg zajęć, a kiedy przewidujemy, uczymy się lepiej, ponieważ możemy lepiej regulować nasze emocje, stres i przygotować się psychicznie do danej aktywności.

Jak skutecznie prowadzić szkolenia

Kluczem do sukcesu na zajęciach online jest „wejście poza monitor”, a więc złapanie kontaktu z kursantem, zainteresowanie, skupienie uwagi oraz stosowanie dobrej rutyny. Planując nasze zajęcia, zawsze sięgajmy po nowoczesne techniki i metody prowadzenia szkoleń, które tak bardzo rozwinęły się w ostatnich latach. Satysfakcja i szybkie postępy ucznia na pewno przełożą się na nasz osobisty sukces oraz osiągnięcie.